Sunday, October 18, 2009

Pesan Sang Murabbi

” Kekuatan kita adalah kekuatan Islam..Yang mana kekuatan inilah yang paling ditakuti dan digeruni oleh Zionis.. Dan yang paling penting, kita perlulah bergerak dan beramal dengan fikrah, kefahaman Islam yang jelas.”

Pesan Syeikh lagi dalam sabda Rasulullah S.A.W..

“Jika hari ini kita sama seperti hari semalam, maka rugilah kita.. Maka gunakanlah masamu sebaiknya.. Sepertimana kamu bekerja di dunia seperti kamu hidup di dunia selama-lamanya dan kamu beribadah seolah-olah kamu akan mati pada esok hari.. Yang pastinya, tidak mungkin kamu akan hidup selama-lamanya, tetapi jika kamu akan mati pada hari esok adalah kemungkinan yang sangat pasti..Maka utamakanlah akhiratmu..”

Syeikh juga berpesan..

” Hidup ini perlu ada tanzim/tersusun supaya kita tidak berada dalam kerugian.. Seimbangkanlah amalanmu, di mana ada masanya kamu bekerja, dan ada masamu solat, berzikir dan berwirid..”

“Hidup ini bukanlah masa untuk kita bermain-main.. Bersedialah kerana hari keberangkatan semakin hampir.. Carilah bekalan kerana safar kita jauh dan sebaik-baik bekalan adalah taqwa.. Ringankanlah kesusahanmu yang berat kerana deen ini juga berdepan dengan kesusahan kerana keadan sekarang yang dikuasai oleh orang-orang yang zalim dan pemimpinnya dikuasai oleh orang-orang yang fasiq..Orang-orang yang mengajak kepada ma’ruf dizalimi dan disekat.. Oleh itu bersedialah! Jadilah arus perubah!”

Begitulah sebahagian pesan murabbi kepada anak-anak didiknya.. Peringatan yang berguna untuk selama-lamanya.. Alhamdulillah Allah masih bagi kesempatan untuk mendapat sedikit mutiara daripada syeikh yang mana sekarang ini sudah semakin sukar untuk saya mendapatkannya..

No comments: